Dag 24: San Francisco

6 september 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag weer de wekker gezet, we moeten op tijd weg om de boot naar Alcatraz te halen. Eerst nemen we de bus naar Pier 33 en daarna moeten we nog half uur wachten voordat we op de boot kunnen. Het duurt 10 minuten voordat we op Alcatraz zijn, onderweg een erg mooi uitzicht op San Francisco en de Golden Gate Bridge. Op Alcatraz lopen we meteen naar het gevangenis gebouw. We krijgen een koptelefoon en kastje voor de audiotour. Een hele aparte ervaring om daar te lopen! Ben wel eerder in een gevangenis geweest, maar dit was zo veel heftiger omdat je de verhalen kent, en de grootste boefjes hebben hier gezeten, ik noem een Al Capone, en als je de verhalen op de audiotour hoort, was het elke dag een hel. Op een gegeven moment stonden we in een soort doorgang en daar waren duidelijk de granaat inslagen nog te zien, van een opstand. En op de audio tour vertelde een gevangen dat het zo heftig was en dat je de stad kon horen als de wind goed stond, en dat was wel heel confronterend. Het waren geen lieverdjes, maar was dit de oplossing?? En dan natuurlijk de vraag hebben de 3 ontsnapte gevangen het overleeft??? Om 11.30 uur nemen we de boot weer terug. Op de pier lopen we nog naar de zeeleeuwen en daarna nemen we weer de hop on bus naar het centrum.  In de middag hebben we nog even geshopt.